Digital transformation
Virksomheder har en række services, som afhænger af eller ligefrem baseres på IT. Men når IT-organisation har en ad hoc tilgang til udvikling og vedligeholdelse af IT services, skaber det ofte ineffektive processer, dårlig prioritering og langsommelig reaktion på nye forretningsbehov. Med IT service management (ITSM) kan din virksomhed arbejde systematisk med at prioritere og udvikle værdifulde IT services til forretningen.
ITSM er en struktureret tilgang til håndtering af virksomhedens IT, og er drevet af klart definerede processer og aktiviteter. ITSM strømliner måden virksomheden designer, leverer, styrer og forbedrer IT.
ITSM omfatter alle aktiviteter og processer, som understøtter en IT service i hele dets livscyklus, fra administration over problem- og hændelsesstyring til videndeling. IT service management skaber resultater ved at:
Din virksomhed kan opnå langt højere effektivitet ved at arbejde struktureret med IT service management (ITSM):
Bo Kinch Andersen, Sales & Delivery Manager
For at komme i gang, er det vigtigt at afdække potentialet og identificere mulige gevinster ved IT service management. Analysen hjælper til at kortlægge virksomhedens mål og strategi for IT service management.
Efter strategien er kortlagt, er det en god idé at udarbejde en plan for implementering af ITSM. Planen skaber klare mål for fremtidige services, processer og rapportering. En rådgiver hjælper med at udvælge ITSM værktøj, og beslutte om services og processer f.eks. skal understøttes af automatisering, kunstig intelligens og chatbots.
Strategien for ITSM eksekveres, og nye services, processer og værktøj implementeres. Vi arbejder struktureret med den organisatoriske forankring gennem forandringsledelse, for implementeringen af ITSM er både et teknologiprojekt og et forandringsprojekt. Det kræver nemlig forandringsledelse når processer og arbejdsgange ændres.
Vi hjælper naturligvis med at sikre governance, når din virksomhed løbende videreudvikler services.
ChangeGroup kan hjælpe med implementering fra ingen service management (ad hoc organisering) til en fuld serviceleverende organisering. Vi kan hjælpe med hele processen eller der hvor der er behov for optimering. Vi kan hjælpe med at kortlægge og beskrive services (dem som danner grundlag for den service man vil levere inkl. kvalitetsmål) Vi kan hjælpe med en kortlægning og vendor selection på dit ITSM tool, Vi kan hjælpe med in-sourcing eller out-sourcing af hele eller dele af organisationen. Ikke mindst kan vi hjælpe med den organisatoriske forankring (change management). Der gælder både leveranceorganisationen der skal forandres til at levere en service og ikke ad-hoc. Men det gælder så sandelig også den ”købende” organisation, intern eller ekstern, der nu køber en service.