Snakken starter tilbage i 2015, hvor Københavns Lufthavnes projektafdeling for alvor begyndte deres forandringsledelsesrejse. De stod overfor en fremtid hvor projektporteføljen voksede, og deres påvirkningsflade blev større. ”I CPH påvirker et bygge- og anlægsprojekt op mod 23.000 medarbejdere og 700 arbejdsgivere, foruden de flere millioner årlige rejsende, så det er vigtigt at sikre at alle føler sig inddraget og informeret. Det giver større succes for projektet” fortæller Pia. Svaret blev forandringsledelse.
De første skridt
Som et af de første skridt på rejsen, kom ledelsen i projektafdelingen på et Prosci ADKAR-kursus, så de fik en fornemmelse for forandringsledelse, og hvad det kan få af betydning for projektsucces, interessenter og virksomheden. ”Det var før min tid i lufthavnen, men ingen tvivl om, at det var rigtigt godt at ledelsen af vores projektafdeling blev opmærksomme på gevinsterne ved forandringsledelse”, siger Pia. Det var dog langt fra det eneste der spillede ind i CPHs succes med forandringsledelse. Det mener Pia derimod var, at de startede småt, anvendte forandringsledelse i enkelte projekter, og skabte succeser de kunne bruge som bevis for at det havde en effekt.
Voksende interesse
I takt med at gevinsterne af forandringsledelse blev synliggjort, voksede interessen for Change i forretningen. ”Det var vigtigt for os, at vi fik skabt noget awareness omkring, hvad det var vi mente med Change Management og hvordan det påvirkede vores organisation og resultater” siger Pia om projektafdelingens tilgang til den tværgående implementering af forandringsledelse.
Skab tryghed ved forandringer
Pia fortæller, at der var mange som rent instinktivt troede på forandringsledelse, men at de naturligvis også mødte modstand fra kolleger, som mente at deres projekter allerede kørte fint, og dermed ikke kunne forstå hvorfor de skulle gøre noget anderledes. Man kan sige, at CPH har brugt ADKAR-tilgangen til at ændre mindset i deres organisation.
Pia og teamet har gjort en dyd ud af at undervise projektledere i Change Management, og skabt en værktøjskasse så de selv kan eksekvere på forandringsledelse i deres projekter. Med de primære interessenter i tankerne har de udviklet et change tool. Det er lavet i en applikation de kender, på et sprog de genkender og i CPH-brand, for at skabe en tryghed i at anvende de nye principper.